Skip to content

ERASMUS+ 2022 – 2024

GRECJA

Termin mobilności:

1.10.2023 r. –  14.10.2023 r.

W ramach programu Erasmus + sektor Edukacja Szkolna młodzież z naszej szkoły wraz z p. dyrektorem Marcinem Śmiglą i opiekunami wyjechała na dwa tygodnie do Grecji, do miasteczka Leptokaria, leżącego nad morzem Egejskim, u stóp Olimpu. Program wyjazdu obejmował zajęcia lekcyjne, które realizowane były w szkole podstawowej w Leptokarii, w klasach 4 – 6 oraz okoliczne wycieczki o charakterze edukacyjnym.

Podczas zajęć uczniowie poznali wiele ciekawych zagadnień z historii, mitologii, kultury i obyczajowości Grecji, a także podstawowe zwroty w języku gospodarzy. Mogli też z bliska przyglądnąć się w jaki sposób pisze się ikony, jak przebiega proces pozyskiwania oliwy z oliwek, oglądali pola bawełny, ryżu i plantacje kiwi. Zwiedzili niezwykle interesujące miejsca, pełne starożytnych zabytków i legend: zamek w Platamonas, który był pierwszą fortecą broniącą Saloniki od strony morza Egejskiego, Palaios Panteleimonas – górską osadę z cerkwią św. Pantaleona i niepowtarzalnym widokiem na Zatokę Termajską , monastyry, czyli prawosławne klasztory na skałach, zwane Meteorami, wyspę Skiatos, z przepiękną plażą Koukunari, która z powodu turkusowej laguny i złotego piasku uważana jest za najpięknięjszą w Europie, a zarazem była ulubionym miejscem wypoczynku księżnej Diany, a także Saloniki – piękne, starożytne miasto, pełne zabytków i miejsc związanych z potężnymi władcami: królami macedońskimi Filipem i Aleksandrem Wielkim oraz cesarzem Dioklecjanem.

Parthenon on the Acropolis in Athens, Greece

W celu zacieśnienia kontaktów, a zwłaszcza integracji polsko-greckiej uczniowie z Szarowa inicjowali popularne, zbiorowe tańce: belgijkę i kowbojkę, nieznane dotąd greckim dzieciom. Tańce te stały się głównym elementem przerw międzylekcyjnych, spędzanych na podwórku szkolnym. Z kolei gospodarze nauczyli gości ludowych greckich tańców, takich jak korowód i hasapiko, będące jego odmianą. Poprzez tradycyjny taniec Grecy wyrażają radość i braterstwo był to zatem najbardziej adekwatny gest wobec polskich dzieci.

W celu zacieśnienia kontaktów, a zwłaszcza integracji polsko-greckiej uczniowie z Szarowa inicjowali popularne, zbiorowe tańce: belgijkę i kowbojkę, nieznane dotąd greckim dzieciom. Tańce te stały się głównym elementem przerw międzylekcyjnych, spędzanych na podwórku szkolnym. Z kolei gospodarze nauczyli gości ludowych greckich tańców, takich jak korowód i hasapiko, będące jego odmianą. Poprzez tradycyjny taniec Grecy wyrażają radość i braterstwo był to zatem najbardziej adekwatny gest wobec polskich dzieci.

Pobyt w Grecji stworzył uczniom możliwość doskonalenia swoich umiejętności językowych – rozmawiali w szkole po angielsku, nawiązywali indywidualne relacje z rówieśnikami, nabywali pamiątki i suweniry z podróży. Poznawali nowy kraj, nowych ludzi, a także siebie – swoje możliwości, zdolności i zachowania w niecodziennej dla nich rzeczywistości.

„Erasmus jest pierwszym w tej szkole projektem zrealizowanym dla tak licznej grupy dzieci. Widzę potrzebę realizacji takich projektów wśród młodzieży szkolnej, która poprzez udział w nich poszerza swoje horyzonty dziecięcej wiedzy, daje możliwości poznawania różnorodności kulturowej oraz zacieśnia współpracę międzyszkolną. Moim zamiarem jest rozszerzenie takiej działalności. Jestem wdzięczny kadrze pedagogicznej, która włączyła się w przygotowanie tego wyjazdu oraz dalszą jego realizację w trakcie pobytu w Grecji. Teraz zaczynamy przygotowywać się do wyjazdu w ramach Erasmusa do Hiszpani” – podsumował dyrektor szkoły w Szarowie p. Marcin Śmigla.

Z. Sitko

Greckie mity – prezentacja

Dzielenie się uzyskanymi efektami i upowszechnianie wyników mobilności do Grecji w ramach projektu  „Wieże – upowszechnianie wiedzy o wspólnym europejskim dziedzictwie i różnorodności”, w ramach programu Erasmus+ odbyło się niespełna dwa tygodnie po powrocie z Grecji. Spotkanie odbyło się na terenie szkoły, wzięła w nim udział cała społeczność szkolna oraz Pani Jana Cerna, która w projekcie była odpowiedzialna za współpracę z partnerem greckim, ponadto była współodpowiedzialna za realizację projektu i osiągnięcie celów projektowych.

Uczestnicy w trakcie prezentacji multimedialnej przygotowanej w czasie zajęć edukacyjnych w szkole greckiej pokazali miejsca które zwiedzili, w sposób chronologiczny przedstawili wszystkie działania w trakcie pobytu w Grecji. Po prezentacji były spontaniczne rozmowy, wspomnienia i  oglądanie zdjęć pamiątkowych. W dalszej części pani Zofia Sitko podsumowała uzyskane cele projektowe i przedstawiła raport z ewaluacji mobilności edukacyjnej do Grecji. Na zakończenia Pani Jana opowiedziała o kulturze, dominującej religii i panujących zwyczajach w Grecji, co wywołało wiele pytań i zachęciło do dyskusji.

Przy okazji spotkania Uczestnicy przygotowali okolicznościową wystawę, którą cała społeczność szkolna może oglądnąć w holu szkoły i na korytarzu na piętrze, „wisienką na torcie” było wspólne zatańczenie Zorby.

T. Jaszczyńska

 

 

 

Skip to content